
Diody LED alternatywą dla klasycznych źródeł światła |
Dioda świecąca, LED (ang. Light Emitting Diode) pojawiła się w produkcji seryjnej juz w latach sześćdziesiątych XX wieku.
Dopiero jednak rozwój technologii produkcji diod elektroluminescencyjnych ostatniego dziesięciolecia umożliwił zastosowanie tego źródła światła w oświetleniu samochodowym.
|
|
Dioda LED może emitować światło w różnych kolorach. Barwa emitowanego światła zależy od materiału półprzewodnikowego.
Może być to barwa żółta, pomarańczowa, czerwona, niebieska czy zielona.
Ze względu na możliwość mieszania barw podstawowych (czerwonej, zielonej i niebieskiej) możliwe jest utworzenie praktycznie każdej barwy.
Coraz bardziej powszechne pojawianie się diody, jako źródła światła w oświetleniu samochodowym, wynika z jej szczególnych cech,
które w wielu aspektach przewyższają tradycyjne źródła (żarówki i żarówki halogenowe) światła.
Trwałość diody świecącej producenci określają na 50 – 100 tys. godzin. Jest to kilkadziesiąt razy więcej niż ma to miejsce w przypadku żarowych źródeł światła.
Należy jednak pamiętać, iż są to wartości czysto teoretyczne, podawane dla idealnych warunków otoczenia i przy zapewnieniu optymalnych elektrycznie warunków pracy diody.
W rzeczywistości wiele układów elektronicznych zasilających diodę nie zapewnia jej optymalnych warunków pracy. Ze względu na wadliwie wykonany projekt elektroniczny,
słabej jakości podzespoły, jak również niekiedy w sposób świadomy, diody mogą być przesterowane, co w znacznym stopniu może skrócić ich czas świecenia.
Dodatkowo na spadek trwałości diody może wpłynąć niewłaściwe zaprojektowana ochrona układu elektronicznego przed warunkami zewnętrznymi.
Diody LED cechuje spadek strumienia świetlnego wraz ze wzrostem temperatury, jak również spadek strumienia spowodowany czasem eksploatacji.
Właściwie zaprojektowany układ powinien uwzględnić wszystkie te czynniki i zapewnić możliwie najlepsze warunki pracy diody w całym okresie jej działania.
Dlatego tak ważny jest wybór lamp oświetlenia samochodowego od znanych i pewnych producentów, którzy spełniają opisane wcześniej wymagania i zapewnią należytą
jakość zarówno na etapie projektowym, jak również powtarzalność produkcji w produkcji seryjnej.
Do kolejnych zalet diody LED można zaliczyć ich nieznaczne wymiary, pozwalające projektantom na wdrażanie ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych,
wyjątkową odporność mechaniczną, odporność na wibracje i wstrząsy (brak żarnika i szklanej bańki, które mógłby ulec zniszczeniu).
Szczególne znaczenie, w przypadku świateł hamowania, może mieć bardzo szybki czas reakcji diody LED na jej włączenie i wyłączenie.
Jest on ponad milion razy krótszy niż w żarowych źródłach światła.
Rozwój technologiczny diod LED cechuje się stałą tendencją wzrostu ich skuteczności świetlnej.
Szacuje się, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat, skuteczność świetlna może dojść nawet do 200 lm/W (czyli około 20 krotnie więcej niż skuteczność
świetlna żarówek konwencjonalnych). Większa skuteczność świetlna źródła światła pozwala na zmniejszenie mocy pobieranej przez oświetlenie pojazdu.
Już w chwili obecnej pobór mocy lampy diodowej w porównaniu do jej klasycznego odpowiednika jest kilkakrotnie mniejszy. Czynnik ten nabrał dodatkowego
znaczenia z powodu konieczności stosowania ciągłego oświetlenia pojazdów samochodowych będących w ruchu.
Niestety diodowe lampy sygnalizacyjne są wciąż kilkakrotnie droższe niż lampy z żarowymi źródłami światła.
Wynika to z zastosowania nowych technologii produkcji, układów elektronicznych, odpowiedniego zabezpieczenia źródła światła przed środowiskiem zewnętrznym.
Dla diod elektroluminescencyjnych, szczególnie tych emitujących światło białe, dochodzi jeszcze jeden aspekt związany z trudnościami w wyselekcjonowania diody,
które spełniałoby wysokie kryteria kolorymetryczne narzucone przez regulaminy ECE.
W przypadku awarii diody LED najczęściej
nie ma możliwości jej wymiany. Tym bardziej istotny jest wybór właściwego producenta lamp sygnalizacyjnych. Źle zaprojektowana lampa sygnalizacyjna, źle dobrane
elementy elektroniczne i w końcu zastosowania w produkcji lampy sygnalizacyjnej diod LED niskiej jakości od mało znanego producenta może znacznie skrócić czas
świecenia układu i spowodować konieczność zakupu nowego, znacznie wcześniej niż byśmy sobie tego życzyli.
Chcielibyśmy Państwa zapewnić, że nasza firma z wielką starannością przygotowuje swoje nowe produkty.
Pracujemy nad tym, aby nasze rozwiązania były możliwie najmniej awaryjne i jak najbardziej praktyczne. Konstrukcja lampy jest projektowana tak, żeby
zapewnić ciekawy nowoczesny design, maksymalną odporność mechaniczną przy zachowaniu dobrych własności optycznych i kolorymetrycznych.
Wszystkie produkty posiadają certyfikaty ECE i znak E20.
Stosowane przez nas układy zasilania są rozwiązaniami
z najwyższej półki. Uniwersalność naszych produktów pozwala na pracę diodowych lamp sygnalizacyjnych zarówno na napięcie 12V jak i na 24V.
Układ elektroniczny zapewnia diodzie LED optymalne warunki pracy niezależnie od okresowych skoków i wahań napięcia. Wszystko po to,
aby zapewnić możliwie długi czas pracy urządzeń. Pobór mocy naszych układów opartych na źródle światła LED jest ponad 5 krotnie mniejszy
niż w rozwiązaniach z tradycyjnym żarowym źródłem światła.
Gorąco zachęcamy do zapoznania się z naszą
ofertą i porównania jej z propozycjami konkurencji. Jesteśmy pewni, że porównanie to wypadnie dla nas korzystnie.
|
|
|